...Ο άγραφος πίνακας της σχεδιαστικής φαντασίωσης ιδιοφυιών μηχανολόγων...
• Η έναρξη της φετινής αγωνιστικής χρονιάς σηματοδοτείται από τον απόηχο της περσινής άρτζι – μπούρτζι κορώνα-περιόδου, κατά την διάρκεια της οποίας ελήφθησαν αποφάσεις πανικού για να διασωθεί ο θεσμός, όταν εργοστάσια και χορηγοί έτρεχαν και δεν έφθαναν λόγω της αναγκαστικής υπολειτουργίας τους.
Στα πλαίσια αυτά, μεταξύ άλλων, «πάγωσε» η εξέλιξη των κινητήρων και περιορίστηκε σημαντικά η δυνατότητα βελτίωσης των αεροδυναμικών βοηθημάτων.
Όσον αφορά την αναβάθμιση των κινητήρων, οι κατασκευαστές διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες:
α/ Στους άνευ προνομίων Ducati, Honda, Suzuki και Yamaha που θα εξοπλίσουν τις μοτοσυκλέτες τους με κινητήρες προδιαγραφών που πιστοποιήθηκαν (homologation) στο ξεκίνημα της περσινής αγωνιστικής χρονιάς.
β/ Στην ΚΤΜ, που έχασε τα προνόμιά της κατά την διάρκεια του 2020 λόγω των τριών νικών της σε ισάριθμα grand prix, της επετράπη να σχεδιάσει νέο κινητήρα για το 2021 υπό την προϋπόθεση ότι θα «παγώσει» η εξέλιξή του με την έναρξη του φετινού πρώτου αγώνα στο Κατάρ.
γ/ Τέλος, στην Aprilia (η μοναδική που χαίρει του πλήρους πακέτου προνομίων, αφού δεν έχει ακόμη επιτύχει διακρίσεις) έχει επιτραπεί να εξελίξει πλήρως τον κινητήρα της καθ’ όλη την διάρκεια του 2021. Έχει δε δικαίωμα χρήσης εννέα κινητήρων, εν αντιθέσει με τους αντιπάλους της, οι οποίοι δικαιούνται συνολικά επτά.
Σε σχέση με τα αεροδυναμικά βοηθήματα, τα πράγματα είναι απλούστερα. Είναι ελεύθερη η χρήση των περσινών αεροδυναμικών πακέτων και επιτρέπεται μια αναβάθμιση το 2021, αρχής γενομένης στον πρώτο γύρο του Losail. Σημειώνεται ότι τα αεροδυναμικά πακέτα χρεώνονται ανά αναβάτη και όχι ανά κατασκευαστή ή ομάδα.
• Εκ των ως άνω αναφερθέντων ευκόλως συμπεραίνεται ότι το βάρος των έξι εργοστασίων για φέτος έχει δοθεί ολοκληρωτικά στην αεροσήραγγα (προς τέρψιν του Gigi Dall’Igna, ο οποίος, ήθελαν – δεν ήθελαν, επέβαλλε τον δικό του νόμο)...
Δύο είναι τρόποι για ταχύτερους γύρους:
α/ αύξηση ιπποδύναμης για να υπερνικηθεί η οπισθέλκουσα δύναμη (δηλ. η αντίσταση του αέρα κατά την διάρκεια της κίνησης),
β/ μείωση της οπισθέλκουσας δύναμης (drag) για να επιτύχει η δεδομένη ιπποδύναμη υψηλότερες ταχύτητες.
Συνεπώς, ισχύουσας της απαγόρευσης εξέλιξης των κινητήρων, όλοι τους ασχολήθηκαν τον χειμώνα με την αεροδυναμική, στην προσπάθειά τους να μειώσουν το drag, επιστήμη που ο Gigi παίζει στα πέντε δάκτυλα του ενός χεριού. Όταν εμφάνισε τα πρώτα αποτελέσματα της δουλειάς του το 2017, οι υπόλοιποι έτρεχαν και δεν έφθαναν. Εξ ου και το ανελέητο κυνηγητό εναντίον του εντός των τειχών της MSMA (με πρωταγωνιστή της κινητοποίησης το HRC).
• Ωστόσο, στα πλαίσια της αεροδυναμικής, υπάρχουν λεπτές ισορροπίες ορίων των πολλαπλών ασκούμενων δυνάμεων και για την βελτίωση των ισορροπιών αυτών ανοίγεται «πεδίον δόξης λαμπρόν».
Από τη μια ο Gigi και από την άλλη ο σχετικά νεοαφιχθείς στην Aprilia -εκ της F1 και της Ferrari προερχόμενος- Massimo Rivola αλλάζουν εντελώς τους κανόνες του παιχνιδιού.
Πέραν των προσπαθειών μείωσης της οπισθέλκουσας, φέτος κολυμπάνε στα βαθιά νερά, προσπαθώντας να αυξήσουν την κάθετη δύναμη (downforce), δημιουργώντας αεροδυναμική υποπίεση στην καρίνα του fairing με ροές αέρα που κατευθύνονται από συμπληρωματικά αεροβοηθήματα σε φρένα και ψαλίδι (Ducati) ή με αυξημένη κάθετη πίεση (Aprilia), την οποίαν επιτυγχάνει με ανάλογη πτέρυγα (εμπνεύσεως F2) κάτω από τον κεντρικό αεραγωγό του fairing.
Υπάρχει και συνέχεια...
σ.σ. Οι εικόνες είναι του Cormac Ryan Meenan.
[full_Page]